Theresa ger svar på tal!



Fråga - Troende går inte sin egen väg, om nu Gud har gett dem fri vilja. De går ju Jesus väg, och inte sin egen. Det är inte att ta egna beslut och välja sin egen väg.

Theresa - Om man inte går Jesus väg så skulle ju man inte vara troende, men om har man valt att gå den vägen så VÄLJER man ju att göra det. Dessutom så kan man ju gå "sin egen" väg som du kallar det och bli t.ex skådespelerska och OCKSÅ gå Jesus väg.

 Fråga- Om gud skapade allt, vem skapade gud? NÅGOT måste ha skapat gud, och då har ju gud inte skapat allt.

Theresa- Det är en ologiskt fråga. Om någon hade skapat Gud, då hade han ju varit större än Gud, och då skulle inte Gud vara Gud. Vi tror att inget är större än Gud. "I am who I am", "Alpha and Omega".
(alla kristna borde veta det där btw ..)

Fråga - Det är så lätt för er att svara. Ni kan säga "det bara är så för att det står i en bok" eller "jag bara vet det".

Theresa - Jag tror att många troende gillar att ifrågasätta sin tro och undra varför. Det är ju sådant man gör när man analyserar heliga böcker

Fråga  -Jesus sa "Visa kärlek till dina medmänniskor." ... Se hur det gick för jesus.

Theresa- Jesus sade också; "Om de förföljer mig så skall de också förfölja dig", den meningen minns jag.
Och Jesus visade kärlek till sina medmänniskor, han dog på korset för dem och dem som visar kärlek följer Jesus väg. Visst, han dog på korset och han uppstod efter tre dagar, det "knäckte" alla som någonsin gjorde något ont mot honom.

Fråga - Om Gud vill att man ska tro på honom borde han ju skaffa mer bevis. Jag menar, han skapade ju världen, hur svårt kan det vara?

Theresa - Det du säger är nästan dubbelmoraliskt. Har du något bevis på big bang eller vetenskapens historia? Om du svarar ja, fossiler, etc; Då finns det säkert detsamma om religioner.
Gamla pergamentrullar, föremål etc.

Fråga - Alla religioner handlar typ bara om dubbelmoral, så ja. Allting är dubbelmoral. "Du får inte göra si och så, då syndar du. Men whatever, gud förlåter alla så det spelar ingen roll" "Gud älskar alla. Förutom de som är gay, gifter sig utan att vara oskuld, tatuerar sig osvosv" "Gud är rättvis. Men han tänker straffa er för att eva åt ett äpple för evigheter sen"


Theresa - Gud älskar alla, även de som syndar. Därför förlåter han alla som ångrar sina synder. Det är som du säger, det spelar ingen roll om du syndar och blir förlåten och sedan syndar igen; Vad är du för troende då, bara genom namn eller på ett papper? Handlingar är det viktiga.

1 kommentarer:

Intressanta resonemang :)